1. تبلیغات هدفمند و افزایش فروش
یکی از مهمترین تاثیرات رسانههای اجتماعی در بلک فرایدی، تبلیغات هدفمند و هوشمندانهست. برندها و کسبوکارها به کمک پلتفرمهای مختلف میتونن تبلیغات خودشون رو مستقیم به دست مشتریهای خاص برسونن. مثلاً یه فروشگاه پوشاک میتونه با استفاده از اینستاگرام، تبلیغات تخفیفهاش رو به کاربرانی نشون بده که قبلاً پیجهای مشابه رو فالو کردن یا به دنبال خرید لباس بودن. این روش باعث میشه تبلیغات بلک فرایدی خیلی هدفمندتر و بهینهتر باشه و در نتیجه، شانس بیشتری برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری واقعی وجود داره.
2. ایجاد هیجان و انتظار برای بلک فرایدی
رسانههای اجتماعی فضایی ایجاد کردن که توش مردم ماهها قبل از بلک فرایدی شروع به صحبت کردن و هیجان نشون دادن میکنن. برندها هم این فرصت رو به خوبی درک کردن و با پستها، ویدیوها و استوریها، کاربران رو برای این روز بزرگ آماده میکنن. خیلی از برندها کمپینهای شمارش معکوس برای بلک فرایدی برگزار میکنن یا حتی تیزرهای تبلیغاتی مخصوصی منتشر میکنن که تخفیفها و محصولات ویژهشون رو معرفی کنن. این کمپینهای پیشفروش و پیشنمایش باعث میشه که مردم با اشتیاق بیشتری منتظر تخفیفها بمونن و برای خرید آماده بشن.
3. به اشتراکگذاری تجربیات خرید و فیدبک مشتریان
یکی از ویژگیهای خاص رسانههای اجتماعی اینه که مردم میتونن تجربیات خودشون رو در لحظه با دیگران به اشتراک بذارن. در روز بلک فرایدی، خیلی از افراد تجربیات خرید خودشون، محصولات خاصی که خریدن یا حتی رضایت و نارضایتیشون از تخفیفها رو توی پلتفرمهایی مثل اینستاگرام، توییتر و فیسبوک منتشر میکنن. این تجربیات واقعی که توسط مشتریها به اشتراک گذاشته میشه، میتونه برای دیگران خیلی راهنما باشه و اونها رو در تصمیمگیری بهتر کمک کنه. مثلا کسی که از یه محصول خاص خیلی راضی بوده و عکس و نظرش رو گذاشته، باعث میشه افراد دیگه هم به خرید اون محصول تشویق بشن.
4. اینفلوئنسرها و نقش اونا در تبلیغات بلک فرایدی
این روزها تقریباً همه میدونن که اینفلوئنسرها نقش مهمی تو تصمیمگیریهای خرید مردم دارن. بلک فرایدی هم از این قاعده مستثنی نیست. خیلی از برندها از اینفلوئنسرها برای معرفی محصولات خودشون در بلک فرایدی استفاده میکنن. اینفلوئنسرها با تولید محتواهایی مثل ویدیوهای معرفی محصول، آنباکسینگ و حتی نقد و بررسی محصولات، مخاطبین خودشون رو ترغیب به خرید میکنن. از اونجایی که مخاطبین به اینفلوئنسرها اعتماد دارن، این نوع تبلیغات تاثیر زیادی در افزایش فروش بلک فرایدی داره.
5. تعاملات مستقیم با مشتریها
یکی از مزیتهای بزرگ رسانههای اجتماعی اینه که برندها میتونن بهصورت مستقیم با مشتریهاشون ارتباط برقرار کنن و پاسخگویی سریعی داشته باشن. در روز بلک فرایدی، که تقاضا برای خرید محصولات خیلی بالاست، مردم ممکنه سوالات زیادی درباره موجودی، شرایط تخفیف، نحوه ارسال و غیره داشته باشن. برندها با فعال بودن در رسانههای اجتماعی، میتونن بهسرعت به سوالات مشتریها جواب بدن و اونها رو در تجربه خرید راحتتر یاری کنن. این نوع تعامل مستقیم باعث افزایش رضایت مشتریها و در نهایت وفاداری به برند میشه.
6. بررسی محصولات و تخفیفها قبل از خرید
یکی از کارهایی که خیلی از مردم قبل از خرید انجام میدن، بررسی محصولات و تخفیفها در رسانههای اجتماعیه. مثلا، افراد توی توییتر یا فیسبوک درباره محصولات مختلف جستجو میکنن تا ببینن بقیه چه نظراتی دادن. همچنین، از هشتگها و کلمات کلیدی مثل #BlackFriday یا #تخفیف_بلک_فرایدی استفاده میکنن تا به اطلاعات بیشتری درباره بهترین پیشنهادها دست پیدا کنن. این بررسیها به مصرفکننده کمک میکنه تا از تصمیمهای بهتر و خریدهای بهتری برخوردار بشه و با تخفیفهای فریبنده مواجه نشه.
7. ایجاد رقابت بین برندها
یکی از جذابیتهای بلک فرایدی اینه که برندها تلاش میکنن تخفیفهای بیشتری ارائه بدن و برای جلب توجه مشتریها با هم رقابت کنن. رسانههای اجتماعی به محلی برای نمایش این رقابت تبدیل شدن. برندها با پستهای مختلف، استوریهای زنده، و حتی مسابقات و چالشهای مخصوص بلک فرایدی، سعی میکنن مخاطبین بیشتری جذب کنن. این رقابت، باعث میشه مصرفکنندهها از تخفیفهای بهتری برخوردار بشن و برندها هم برای جلب توجه تلاش بیشتری کنن.
8. خرید آنی و راحت از طریق شبکههای اجتماعی
یکی از بهترین امکاناتی که رسانههای اجتماعی برای بلک فرایدی فراهم کردن، خرید مستقیم و آنیه. مثلا در اینستاگرام و فیسبوک، دکمههای خرید مستقیم به کاربر این امکان رو میده که بدون ترک اپلیکیشن، خرید خودش رو انجام بده. این ویژگی نهتنها باعث سرعت بخشیدن به خرید میشه، بلکه افراد رو به خریدهای آنی و بیدرنگ هم تشویق میکنه. این نوع خرید میتونه خیلی تاثیرگذار باشه، خصوصاً وقتی که فرد میدونه تخفیفها محدود به زمان مشخصی هستن.
9. تحلیل دادهها و بررسی روندهای خرید
یکی از کاربردهای مهم رسانههای اجتماعی در بلک فرایدی، تحلیل دادههای رفتاری مشتریها و روندهای خریدشونه. کسبوکارها میتونن با بررسی رفتار مصرفکنندهها در رسانههای اجتماعی، متوجه بشن که کدوم محصولات بیشتر مورد توجه هستن، کدوم تبلیغات بیشترین تاثیر رو داشته و چه نوع تخفیفهایی موثرتر بوده. این اطلاعات به کسبوکارها کمک میکنه تا برای بلک فرایدیهای آینده برنامهریزی بهتری داشته باشن و تخفیفهای هدفمندتری ارائه بدن.
نتیجهگیری
رسانههای اجتماعی تو چند سال اخیر نقش کلیدی در بلک فرایدی ایفا کردن. از تبلیغات هدفمند گرفته تا تعاملات مستقیم با مشتری، ایجاد هیجان و اشتراک تجربیات خرید، همگی از راههاییه که این پلتفرمها به شکلگیری بلک فرایدی کمک میکنن. هر سال، با افزایش استفاده مردم از این پلتفرمها و گسترش بیشتر خرید آنلاین، به نظر میرسه که اهمیت رسانههای اجتماعی در این رویداد بیشتر و بیشتر میشه.